Vaste grond

26 april 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Het wordt steeds wat kouder hier. Vieze kou, best wel vervelend eigenlijk. Begon net lekker aan het warme weer te wennen. Sinds februari hebben we eigenlijk alleen maar mooi weer gehad. De zon schijnt nog steeds, dat is wel lekker. Maar het wordt gewoon langzamer wat kouder. Zo'n gevoel dat je naar buiten kijkt en vervolgens zonder jas naar buiten loopt. En dat je dan na 100 meter denkt, shit had ik maar een jasje meegenomen. Het weer in Nieuw-Zeeland is echt aan het veranderen. Zo hebben we ruim een week geleden het bericht gekregen dat er een cycloon deze kant op kwam. Cycloon Cook zou de ergste storm in 49 jaar worden. De grootste en de zwaarste sinds tijden. Dat die Nieuw-Zeeland zou raken was zeker en de experts waren er ook zeker van dat die Auckland zou treffen. We hebben geluk gehad. De cycloon is net voorbij de stad gegaan en er was geen zuchtje wind in de stad. Toch wel bijzonder, bracht wel een soort spanning met zich mee. Die spanning voelde ik op stage vooral, de brug zou misschien dicht gaan en het zou dus nog spannend worden. Gelukkig viel het allemaal mee.

AJAX IS DOOR NAAR DE HALVE FINALE. Poeh wat vond ik dat spannend. Afgelopen vrijdag had ik afgesproken dat ik wat eerder naar stage kon en voetbal kon kijken. Vonden ze geen enkel probleem. De eerste helft was te vroeg maar om 08:00 zat ik achter m'n laptop te kieken naar mien clubie uut Amsterdam. En dan eerst 3 tegendoelpunten voordat Ajax er 2 inschoot. Na het eerste doelpunt schreeuwde ik het kantoor bij elkaar en na het 2de doelpunt sprong ik rondje in het kantoor. M'n collega's verklaarde me voor gek en vinden voetbal een sport voor mietjes. Op zich kan ik ze geen ongelijk geven. Als je het vergelijkt met rugby is voetbal ook niet zoveel. Maar goed, Ajax is dus door, de titel is helaas uit zicht maar Europa maakt veel goed. Op naar Lyon!

De weersvoorspelling voor Pasen was niet al te best. We wilde met een groepje naar Cape Reinga, het noordelijkste puntje in Nieuw-Zeeland. Met een camper of met een auto. Helaas was, naast het slecht voorspelde weer, alles vol geboekt. Alles zat vol of je betaalde de hoofdprijs dus dat ging helaas niet door. Cape Reinga heb ik dus nog even tegoed. We hadden met Pasen dus een lang weekend, 4 dagen geen stage en lekker bijkomen. We hebben zeker niet alleen thuis gezeten. We hebben een Escape Room gedaan wat super leuk is. Verschillende raadsels oplossen binnen een uur en hopen dat je eruit komt. Met nog 5 seconden te gaan stonden we eindelijk buiten de kamer, super leuk! (Het weekend daarop hebben we een andere escape room gedaan :) ) We hebben ook nog een mooi middagje gekart. Afgelopen december en januari met wat jongens in Nederland ook gedaan en dat beviel me toen wel goed. Dus een ritje in de kart in Nieuw-Zeeland zat er dik in. Lekker scheuren en het was mooi. Dat zelfde lange weekend zijn we naar een prachtig vulkaan eiland gevaren, Rangitoto. Vanuit de haven in Auckland goed te bereiken met de boot. De weersvoorspelling was niet al te best maar in Nieuw-Zeeland weet je het dus nooit. Bootje op en de langzaam kwam de zon door. Een prachtige dag op het eiland rondgebracht. Bijzonder eiland want er zijn helemaal geen faciliteiten. Geen toiletten, geen terrasjes, geen prullenbakken, geen water punten, helemaal niks. Wandelpaden en af en toe een bordje. Na een mooie tocht eindelijk op de top. Prachtig uitzicht op de stad en het weer was prachtig. Op de weg naar beneden konden we nog door een lava cave. Een natuurlijke tunnel door een berg, super gaaf en super leuk om te doen. Dit dagje afgesloten in een restaurantje aan de haven met een aantal lekkere biertjes uit België.

Afgelopen zaterdag ook maar eens naar de kapper geweest. Werd wel weer eens tijd. Volgens mij heb ik het haar nog nooit zolang gehad als afgelopen zaterdag. Voor $28 is mijn haar weer lekker kort en dat is toch wel lekker. Scheelt weer in de shampoo kosten. Afgelopen zaterdagavond na de escape room met Sander wat biertjes gedaan in het park en vervolgens richting de gym gelopen. Samen met John, Rose en Andy wat biertjes gedaan en vervolgens in de taxi richting Ponsonby. Heerlijk avondje gehad met de nodige biertjes. Die (brakke)ochtend daarop de voetbalwedstrijd van Shawni gekeken. Shawni speelt in Nederland voor Sparta en is hier begonnen met voetballen. Ik ben erachter gekomen dat ik toch wel fanatiek ben aan de zijlijn. Ik was de enige die aan het schreeuwen was ondanks mijn kater. Einduitslag 1-1, was niet nodig geweest, jammer jammer.

Gisteren was het ANZAC day in Nieuw-Zeeland. ANZAC staat voor Australian and New Zealand Army Corps. Op deze dag worden de slachtoffers herdacht die tijdens de inzet wereldwijd (1e, 2de wereldoorlog en de Vietnamoorlog) zijn gevallen. Een nationale vrije dag dus ook voor het personeel van Quinovic. Het weer was goed dus een tripje naar het strand lag voor de hand. Busje in en binnen een uurtje zwom ik in de zee. Uitzicht op Rangitoto en denkende aan het mooie land Nieuw-Zeeland. Eenmaal weer op de handdoek had Tom een geniaal idee. Jetski. Nog nooit gedaan dus leek me wel wat. Na enige twijfel die kant op en voor in het wist vloog ik met 80 kilometer per uur over de zee. Wat gruwelijk gaaf is dat zeg. Binnen 3 seconde van 0 naar 70 en dat op het water. Ik heb letterlijk een het half uur alleen maar gelachen. Midden op het water kreeg ik het nummer van de Kameleon in m'n kop. Ik snap nog steeds niet waarom maar ik schreeuwde midden op de zee: Voel de wind, in m'n haren! Volle kracht, hiervandaan! Wat een te gekke ervaring was dat zeg.

Sanders gaat er bijna van tussen. Maandag uitgecheckt en hij slaapt hier al 2 nachten op de bank. Volgens mij durft hij niet weg te gaan. Hij gaat nog reizen over het zuider eiland. Vandaag is zijn laatste dag en morgenvroeg gaat het ervandoor (als het goed is). Het kamertje naast mij is weer leeg, er heeft 2 nachten een Canadees ingezeten maar die wou graag weg uit deze flat. Hij heeft inmiddels wat anders gevonden. Dus Chantal en ik hopen dat het voorlopig even leeg blijft. Beetje rust is ook niet verkeerd.

Aankomend weekend staat een tripje naar Lake Taupo op het programma. De weersvoorspelling is niet goed maar je weet maar nooit. Wel zin an. Ik zit trouwens al op de helft van mijn stage en bijna op de helft van mijn hele reis in Nieuw-Zeeland. De tijd gaat nog steeds super snel en voor ik het weet is het alweer eind mei. De maand april is bijna afgelopen dus het filmpje van april komt ook binnenkort. Daniel Lohues heb ik de afgelopen 40 minuten ook weer op de oren gehad en het blijft prachtig. Eem goed slapen, ien keer de klokke rond. Eem goed slapen, dan voel ie wel weer vaste grond.