Regen en kakkerlakken

14 februari 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Het regent buiten. Eigenlijk regent het al bijna 2 dagen. De regen blijft maar komen, niet van die harde regen maar van die zachte. Dat je net wel nat wordt. Vies. Het is 14 februari 13:30 en ik zit in het kantoor van Quinovic Ponsonby. Een organisatie die werkt als een soort tussenpersoon tussen huurder en verhuurder. Wel een leuke job want je mag bij mensen thuis kijken en in lege huizen rondlopen om de boel eens even te inspecteren. Ik zit hier alweer een hele week en dat ging uiteindelijk best wel snel. De vlucht van Amsterdam naar Auckland was lang, erg lang. M’n eerste vlucht naar Dubai had 2 uur vertraging. Bij de incheckbalie zeiden ze dat ik mijn overstap net zou kunnen halen. Vrijdag 3 februari, 23:59 lokale tijd verliet ik Nederland. Na 6 uur in de lucht eindelijk geland op Dubai en toen rennen naar het vliegtuig richting Brisbane, Australië. Net gehaald gelukkig. Deze vlucht zou een hel worden aangezien ik 13 uur opgevouwen in een vliegtuig moest zitten. Gelukkig viel het mee en was het nog aardig te doen. Eenmaal in Brisbane kon ik het vliegtuig pakken naar Auckland en lande ik daar op zondag 5 februari, 14:30 lokale tijd.

De eerste paar dagen waren lastig. De kamer in het ‘’Empire’’ viel tegen. Klein, smerig, oud en gewoon kloten. Had echt wel even een breakdown momentje toen ik eenmaal op m’n kamer was. Gelukkig werd ik door Chantal, Tessa & Nicolien die ik inmiddels heb leren kennen goed opgevangen. We hebben lekker gegeten en zijn de dag erna richting het strand gegaan. Het is tenslotte februari en dat betekend hoog zomer. Die dinsdag mocht ik meteen beginnen op stage wat ik wel lekker vond. Kon ik meteen in het ritme komen. Ik heb echt een leuke stage. Team bestaat uit 5 mensen, 6 als je mij meetelt. Vader, moeder & dochter samen met 2 ‘’property managers’’. Heerlijke informele sfeer en ze lopen hier vaak op blote voeten door het kantoor. Er ligt bier in de koelkast en de vrijdagmiddelborrel is ook een vast ritueel. Ik voel me hier prima op m’n plek en dat gaat goed komen. De 2de dag mocht ik meteen aan de slag. Een van de huurder was ervandoor gegaan en we mochten eens kijken wat voor rommel hij had achtergelaten. Bij binnenkomst was het snel duidelijk, een drugshuis. Er werd wiet geteeld in het huis en dat kon je ruiken. Een week later hebben we alles geruimd en vandaag komt er een grote schoonmaakploeg die de boel gaan schoonmaken. Een prachtige ervaring en een mooi verhaal.

De eerste 2 dagen zat ik in een groepsapp met 3 andere Nederlanders. We aten met elkaar en gingen dus naar het strand. Inmiddels is die groepsapp uitgegroeid tot +- 15 man. Bijna elke avond wordt er samen gegeten, wie er ook maar mee eet. Samen op tripjes buiten en in Auckland.

Nog wel een mooi verhaal. Het links rijden hier. Al bij aankomst op het vliegveld ging het mis. Ik werd opgehaald door een chauffeur die me naar het Empire zou brengen. Zonder na te denken ga ik gewoon rechts in de auto zitten en toen zat daar plotseling een stuur. Hmm, toch maar de andere kant proberen.

Ik deel een woonkamer (2 banken, een tafel en 2 stoelen), badkamer en keuken met 2 andere mannen. Sander uut Dalen en een aardige Chinese kerel. Met Sander ben ik begonnen met de serie House. Af en toe even een aflevering kijken als een lekkere afwisseling. Helaas hebben de vorige bewoners het niet echt schoon achter gelaten en lag het hele huis vol met rommel. De koelkast zat vol met eten dat over datum was, kastje zaten vol met rommel en we hebben kakkerlakken. Tja, dat is wel even dikke pech maar we hebben bijna alles schoon. Het wordt steeds meer een bekend plekje en ik ga me steeds meer thuis voelen. De douche is te klein potverdikke. Ik pas niet normaal onder de douche. Gelukkig zit de douchekop los en kan ik de straal omhoog richten waardoor ik ‘’normaal’’ kan douchen. Het is normaal in NZ dat je elke week je huur betaald i.p.v. elke maand. Alle mensen zijn super vriendelijk en ik moet elke dag met de bus richting stage. Deze bus lijkt wel een beetje op lijn 15 uit Groningen (voor de mensen die het kennen). Vol met studenten van een lokale school en met vol bedoel ik ook echt vol. Vandaag is die 2 keer langs gereden zonder te stoppen en was ik dus 40 minuten te laat op stage… jammer.

Het regent nog steeds helaas. De eerste paar dagen was het best mooi weer en veel zon. Eerste dag op het strand enorm verbrand. De temperatuur blijft wel op niveau dus een T-shirt of overhemd is voldoende. Ik ga weer aan het werk en ga straks weer terug naar m’n huisje. In de regen, dat wel.

1. Stans:
    14 februari 2017
    Na regen komt zonneschijn Koen. Het komt goed.
  2. Margriet:
    14 februari 2017
    Hey Koen, je hebt al aardig je draai gevonden zo te lezen. Ik blijf je volgen, groeten uit Westerbork van ons allemaal, Margriet
  3. Monique Hoogeveen:
    14 februari 2017
    KOEN jonguh... wat ga je goed. Incl nep crossfit box daar. Zo leuk om je verslag te lezen! Maak er wat van! En Team Orange nier vergeten stiekem he!
    Gr mo
  4. Alise zantingh:
    Hai die Koenemans .
    Wat leuk om je te volgen en wat, fijn dat je het daar naar de zin hebt .we blijven je volgen en de groetjes van ons uit Niuew-Amsterdam
  5. Jelies Brinks:
    14 februari 2017
    Volgende keer even vooraf melden dat je graag een douche op NL hoogte wilt. Grappig dat je een Dalenees treft, of is het Dalenaar?
    Groet, JeB
  6. Peter:
    Hoi Koen,
    Mooie verhalen en fijn om te lezen dat je al een beetje je draai begint te vinden. En....
    Nederlanders kom je dus overal tegen. Mooi om direct al samen op te trekken en te eten.
    Wel elke dag je voeten wassen he......... (of doe je niet mee aan dat ritueel?)
    Veel plezier!
    Groeten uit Hardenberg
  7. Janine:
    15 februari 2017
    Lachen om je stukje over links rjjden....uiteraard de rest ook leuk te lezen...