Loat mij mar lekker dit doen

15 maart 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Zojuist echt heerlijk gegeten bij Shawni en Tom. Shawni had een heerlijke Nederlandse pot gemaakt. Gekookte aardappels, bonen en gehaktballen met ui. Poatver wat lekker. Afgelopen weken veel rijst en pasta gegeten en dan is zo'n Hollandse pot toch wel heel erg lekker. Ik probeer altijd om de 2 weken een blog te schrijven en zoals jullie zien is het nu woensdag. Het gaat goed op stage. Ik mag mooi meewerken in het bedrijf. Ik ben veel op pad en zie veel van de stad. Zoals ik in mijn vorige blog schreef is Auckland als stad niet zo bijzonder. Gelukkig kom ik samen met collega's ook buiten het centrum. Daar wordt Auckland al een stuk mooier. Prachtige huizen, mooie straatjes en leuke winkeltjes op loop afstand. Voor mijn werk mag ik ook bij mensen thuis kijken. Tijdens de inspectie kijk ik stiekem wel even rond hoe mensen in Nieuw-Zeeland nu werkelijk leven. De een maakt er een enorme rommel van en de ander is een schoonmaakfreak. Fantastisch om die verschillen zo te zien. Gisteren was een drukke dag, een zieke collega. En ja, als je een zieke hebt in een team van 5 personen dan ga je dat snel merken. Flink aan de bak dus. Vandaar de verlate blog.

Het is verkiezingsdag! Jullie mogen stemmen op je favoriete partij. Ik heb in Nederland al de nodige voorbereidingen hiervoor getroffen. Ik heb mijn moeder volmacht gegeven om voor mij te stemmen. Dus mam, als je dit leest, niet vergeten ook voor mij te stemmen :). Ik spreek elke dag wel verschillende Nederlandse studenten in de flat hier. Stemmen leeft niet enorm hier. We leven in een andere wereld dan Nederland en het gaat toch een beetje langs me heen. Normaal vind ik politiek super interessant maar op dit moment heb ik andere dingen aan m'n hoofd. Bijvoorbeeld wat ik morgen ga eten, of het morgen mooi weer wordt of niet, of ik de paraplu alvast klaar moet zetten. Ik vind het zelf ook wel prettig als ik een weekend op pad ben. Ik gebruik m'n telefoon dan alleen voor foto's en niet om in contact te blijven met Nederland. Geen appjes, geen berichtjes op Facebook en geen snapchats van vrienden. Best wel lekker, even helemaal niks. Dit weekend was ik dus ook op trip en bij terugkomst in Auckland zag ik de diplomatieke rel met Turkije voorbij komen. Tja, het is in Nederland, ik zit aan de andere kant van de wereld. Het zal wel.

Afgelopen weekend was ik dus op trip. Een trip richting Nationaal park Tongariro. (zie Google voor prachtige foto's) In mijn vorige blog schreef ik dat de regen was opgehouden. Helaas was dat van korte duur. De zaterdag, die volgde na mijn laatste blog, gezellig met een groepje de dierentuin bezocht. Leuk dagje gehad met elkaar. Het hoogtepunt was toch wel de kip en de kuikentjes. De kip liep met een aantal kuikentjes in het olifantenverblijf. De kip was al beneden en de kuikentjes durfde niet naar beneden te springen. Ik denk dat we daar wel een uur hebben gestaan om te kijken welk kuiken als eerste sprong, haha. Goed om weer even terug te komen op de regen, na die zaterdag begon het al wat slechter te worden. Veel regen die week erop en we zouden zaterdagochtend vertrekken naar Tongariro. Zaterdagochtend wordt ik wakker om 07:15, kijk uit het raam. Shit, regen. Dus spullen pakken en hup, in de regen richting de bus. Allemaal nat in de bus op weg naar Tongariro. Onderweg gestopt bij een prachtige rivier die eindigde in een super mooie waterval. Vervolgens doorgereden naar een een bungee jump locatie. Hier hebben een aantal studenten een sprong gewaagd. Ik wil graag in Queenstown (Zuider-eiland) een sprong wagen. Vlak bij deze bungee jump locatie was een hot water pool. Dit is een stroompje dat eindigt in een grote rivier. Het leuke van dit stroompje is dat het water warm is. Heet mag je wel zeggen. Dus iedereen zat in het stroompje te genieten van een persoonlijk spa badje. Als afwisseling even de koude rivier in en meteen weer terug het warme water in. Net als het hot water beach ligt dit stroompje dichtbij een vulkaan waardoor het water warm wordt. Heel bijzonder. Onze tocht vervolgens voort gezet richting het Nationale park. Eenmaal bij het hostel een paar schoenen en een regenjas gehuurd. We hadden te horen gekregen dat de oorspronkelijk geplande tocht helaas niet door ging. Dit in verband met het slechte weer dat aan bleef houden. We zouden een vervangende tocht doen wat ook mooi zou moeten zijn. Nadat we onszelf hadden geïnstalleerd in het hostel hebben we heerlijk een bord pasta naar binnen gewerkt en zijn we nog wat gaan drinken in de lokale kroeg. De volgende ochtend om 07:45 op om vervolgens om 08:45 in de bus te zitten richting de start van de hike. Een prachtige tocht stond klaar. Helaas voor ons vol met regen. Ik heb volgens mij nog nooit zoveel regen op m'n kop gehad. Na een redelijk tocht naar het eindpunt begon het vlak voor het einde enorm te stormen. Enorm veel regen, echt niet normaal. Eenmaal op het eindpunt genoten van het prachtige uitzicht. Helaas voor Tessa en Nicolien viel dat even tegen. Beide gevallen in de modder met een vieze broek en verzwikte enkel als gevolg. De hele tocht terug naar de bus, alleen maar regen, regen en nog eens regen. De schoenen zaten vol met water. In m'n tas stond een laagje water en alles was nat, echt alles. Op een gegeven moment maakt het de regen niet meer uit en kon ik nog best genieten van de tocht. Maar o, wat een water. Ik heb nog een paar stukjes alleen gelopen, heerlijk genieten van het uitzicht en alles wat het Nationale Park te bieden heeft. Al met al een prachtig maar regenachtig weekend.

Om nog maar eens terug te komen op mijn vorige blog. Daniel Lohues. Zijn nieuwe album MOI is uit en dat vind ik heerlijk. Zijn liedjes, zijn teksten doen mij enorm denken aan Nederland en in het speciaal Drenthe. In sommige liedjes kan ik helemaal wegdromen en lijkt het net of ik thuis ben. Loat mij mar lekker dit doen is het eerste liedje wat ik speelde op mijn kamertje midden in Auckland. Loat mij mar lekker dit doen, wordt er zowat gelukkig van. Laat mij maar lekker naar Nieuw-Zeeland gaan, wordt er zowat gelukkig van. Soms Stiet De Tied Eben Stille, ook zo'n heerlijk nummer. Een houtblok in de kachel, vat opeens weer vlam. Ik moet dan meteen denken aan de dagen in Nederland. In de winter voor de kachel, heerlijk warm. Ik probeer af en toe dit album helemaal te luisteren en lekker weg te dromen met Nederland in de gedachten. Dan kom ik ook tot de conclusie dat het hier prachtig is maar dat Nederland ook geweldig leven is.

Ik deel nog steeds mijn appartementje met Sander en die gekke Chinees. De Chinees gaat er bijna uit en dan komt mijn lieve maatje Chantal hier wonen. 3 Drenten op een kamer midden Auckland. Wie had dat ooit gedacht. Helaas zal Sander mij (ons) binnenkort verlaten. Deze lieve jongen zit hier al sinds november en is bijna klaar voor zijn reis naar het Zuider-eiland. Ik ga hem missen, elke ochtend dom praten en s''avonds House M.D. kijken.

Ondertussen luister ik Lohues en neurie wat mee. De Chinees is net terug en ik zet de muziek automatisch wat zachter. De buik nog vol van het eten en zo even Moordvrouw terug kijken. Vermaak nog wel even.

** Bij deze de link naar mijn filmpje van afgelopen maand: https://youtu.be/y1FamQ8tKlY **

1. Esther:
    15 maart 2017
    Misschien ga ik vandaag wel stemmen op Lohues!